پنل ورود ورود
نام کاربری :
رمزعبور :
از نو
 
تغییر رنگ پس زمینه
 
 
 
 
 
 
 
قلم
تغییر نوع قلم
1- نازنین
2- نسیم
3- یکان
4- کودک
5- Tahoma
6- Arial
سایز
A
A
A
A
A
A
A
FA
EN
هیدر
هیدر
هیدر

گفتگو با مربی برجسته سفال؛

17 سال تلاش جهت احیای تکنیک های سفال|تکرار گذشته درخشان اردبیل نیازمند حمایت است

نویسنده : روابط عمومی 1397/08/09
صنایع دستی
81 0

زمانی اردبیل به عنوان مهد تولید سفال شناخته می شد گذشته هنری درخشانی که حفظ آن آرمان مربیانی است که حتی کمبود امکانات سد راهشان نشده است

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، سفال کاری یکی از هنرهای اصیل و شاید همقدمت با تمدن های اولیه بشری است که به پاس تاریخ کهن استان اردبیل، نمونه های سفال از بناها و محوطه های تاریخی کاوش شده و بخشی نیز در موزه های این استان به نمایش درآمده است.

گفته می شود دوران صفویه شکوفایی تاریخی تولید سفال است تا جایی که کارگاه های سفال متعددی در گوشه و کنار شهر فعالییت داشته و ظروف سفالی بخش عمده از ظروف مورد استفاده خانواده ها را تشکیل می داد.

با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی سفال کاربری اصلی خود را از دست داد و مدتی کارگاه های تولیدی دچار رکود شدند تا اینکه بخش عمده ای دست از فعالیت کشیدند.

امروز اما شکل های جدیدی برای استفاده از سفال مطرح شده و از تزئینات دیواری در سطح شهر ها و خانه ها گرفته تا مجددا ظروف آشپزخانه، سفال توانسته مجددا به خانه ها راه یابد.

در این میان سرنوشت سفال حداقل در 20 سال گذشته به تعبیر یکی از مربیان با تجربه استان اردبیل چندان خوشایند نبوده و با وجود مشکلات متعدد داوم آن ستودنی و امروز نیازمند احیا است.

برخی تکنیک های سفال در اردبیل احیا شده است

زهرا اصلانی بعد از اخذ مدرک لیسانس گرافیک در سال 81 تدریس سفال در اردبیل را از مرکز فنی و حرفه ای آغاز کرده و در ادامه از سال 84 به مرکز آموزش صنایع دستی استان پیوسته است.

17 سال تلاش و استقامت این مربی که به تعبیر خود وی گاهی به دست و پنجه نرم کردن با بدسلیقگی ها و کمبود امکانات همراه می شد، موجب شده تا برخی تکنیک های سفال از جمله مشبک و طرح برجسته احیا شود.

از سویی شور و شوق آموختن در تمامی این سال ها موجب شد تا اصلانی بیش از هزار نفر سفال کار را تربیت کند که برخی به تولید کنندگان سرشناس بدل شده و برخی توانسته اند در نمایشگاه های ملی و بین المللی حضور موفق داشته باشند.

در عین حال با معرفی سبک مشبک و نقش برجسته در واقع تولیدات از جنبه بازاری به فضای هنری وارد شده و مشتریان هنردوست را به خود جلب کرده است.

سفال کار نیازمند تامین امکانات است

به گفته اصلانی با وجود تلاش های صورت گرفته کارگاه های سفال در اردبیل قادر به تولید انبوه نیستند و تعداد انگشت شمار نیز با سفارش گیری فعالیت می کنند.

این هنرمند معتقد است سفال کاری جزو رشته های هنری هزینه بر است و از جمله به چرخ کار، تجهیزات و کوره نیازمند است که موجب شده بخش عمده ای از هنرجویان بعد از سپری کردن دوره های آموزشی به رغم تمایل به تداوم تولید، قادر به ادامه کار نباشند.به اذعان این مربی شاگردان علاقه مند و مشتاق به تولید هستند.

 گاهی فرم دادن گل رس بر روی چرخ سفال به مراتب راحت تر از کنار آمدن با کمبود امکانات است و این در حالی است که اردبیل قادر به کسب جایگاه واقعی خود در سفال و  تکرار گذشته درخشانش است.

به اعتقاد اصلانی هر چند گل رس به عنوان اساسی ترین ماده اولیه تولید سفال در خود اردبیل نیز قادر به تولید است اما در وضعیت فعلی گل مورد نیاز از تهران و یا لاله جین همدان تامین می شود.

برگزاری نمایشگاه ها دلگرم کننده است

مربی مستعد سفال در اردبیل معتقد است با ارائه تسهیلات ارزان هنرمندان این رشته می توانند به تولیدات انبوه رسیده و مجددا سفال اردبیل را به جایگاه مطلوبی هدایت کنند.

او اضافه کرد: در عین حال به منظور معرفی و رونق تولید نیز برگزاری بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی می تواند موثر باشد و تا به امروز چه نمایشگاه های داخل استان و چه خارج از آن برای هنرمندان دلگرم کننده بوده است.

اصلانی که سال ها خالق آثار ناب هنری از گل رس بوده معتقد است هنرمندان باید حمایت شوند و در این صورت می توان حتی سبک های منحصر به فرد در سفال اردبیل تعریف کرد.

از سویی بخشی از فعالیت های جدید هنرمندان سفال، اجرای اثر بر دیوار بناها است که با اقبال عمومی مواجه بوده و به نوعی توانسته معرف فرهنگ بومی این منطقه باشد.

نمونه اجرا ها در دیوار بازارچه ها، بناهای تاریخی و خانه های مسکونی نشان می دهد سفال گری همچنان با اقبال گسترده همراه است و کافی است هنرمندان متخصص در مسیر درستی هدایت شوند.

گفتگو: ونوس بهنود

سفال گری

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، سفال کاری یکی از هنرهای اصیل و شاید همقدمت با تمدن های اولیه بشری است که به پاس تاریخ کهن استان اردبیل، نمونه های سفال از بناها و محوطه های تاریخی کاوش شده و بخشی نیز در موزه های این استان به نمایش درآمده است.

گفته می شود دوران صفویه شکوفایی تاریخی تولید سفال است تا جایی که کارگاه های سفال متعددی در گوشه و کنار شهر فعالییت داشته و ظروف سفالی بخش عمده از ظروف مورد استفاده خانواده ها را تشکیل می داد.

با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی سفال کاربری اصلی خود را از دست داد و مدتی کارگاه های تولیدی دچار رکود شدند تا اینکه بخش عمده ای دست از فعالیت کشیدند.

امروز اما شکل های جدیدی برای استفاده از سفال مطرح شده و از تزئینات دیواری در سطح شهر ها و خانه ها گرفته تا مجددا ظروف آشپزخانه، سفال توانسته مجددا به خانه ها راه یابد.

در این میان سرنوشت سفال حداقل در 20 سال گذشته به تعبیر یکی از مربیان با تجربه استان اردبیل چندان خوشایند نبوده و با وجود مشکلات متعدد داوم آن ستودنی و امروز نیازمند احیا است.

برخی تکنیک های سفال در اردبیل احیا شده است

زهرا اصلانی بعد از اخذ مدرک لیسانس گرافیک در سال 81 تدریس سفال در اردبیل را از مرکز فنی و حرفه ای آغاز کرده و در ادامه از سال 84 به مرکز آموزش صنایع دستی استان پیوسته است.

17 سال تلاش و استقامت این مربی که به تعبیر خود وی گاهی به دست و پنجه نرم کردن با بدسلیقگی ها و کمبود امکانات همراه می شد، موجب شده تا برخی تکنیک های سفال از جمله مشبک و طرح برجسته احیا شود.

از سویی شور و شوق آموختن در تمامی این سال ها موجب شد تا اصلانی بیش از هزار نفر سفال کار را تربیت کند که برخی به تولید کنندگان سرشناس بدل شده و برخی توانسته اند در نمایشگاه های ملی و بین المللی حضور موفق داشته باشند.

در عین حال با معرفی سبک مشبک و نقش برجسته در واقع تولیدات از جنبه بازاری به فضای هنری وارد شده و مشتریان هنردوست را به خود جلب کرده است.

سفال کار نیازمند تامین امکانات است

به گفته اصلانی با وجود تلاش های صورت گرفته کارگاه های سفال در اردبیل قادر به تولید انبوه نیستند و تعداد انگشت شمار نیز با سفارش گیری فعالیت می کنند.

این هنرمند معتقد است سفال کاری جزو رشته های هنری هزینه بر است و از جمله به چرخ کار، تجهیزات و کوره نیازمند است که موجب شده بخش عمده ای از هنرجویان بعد از سپری کردن دوره های آموزشی به رغم تمایل به تداوم تولید، قادر به ادامه کار نباشند.به اذعان این مربی شاگردان علاقه مند و مشتاق به تولید هستند.

 گاهی فرم دادن گل رس بر روی چرخ سفال به مراتب راحت تر از کنار آمدن با کمبود امکانات است و این در حالی است که اردبیل قادر به کسب جایگاه واقعی خود در سفال و  تکرار گذشته درخشانش است.

به اعتقاد اصلانی هر چند گل رس به عنوان اساسی ترین ماده اولیه تولید سفال در خود اردبیل نیز قادر به تولید است اما در وضعیت فعلی گل مورد نیاز از تهران و یا لاله جین همدان تامین می شود.

برگزاری نمایشگاه ها دلگرم کننده است

مربی مستعد سفال در اردبیل معتقد است با ارائه تسهیلات ارزان هنرمندان این رشته می توانند به تولیدات انبوه رسیده و مجددا سفال اردبیل را به جایگاه مطلوبی هدایت کنند.

او اضافه کرد: در عین حال به منظور معرفی و رونق تولید نیز برگزاری بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی می تواند موثر باشد و تا به امروز چه نمایشگاه های داخل استان و چه خارج از آن برای هنرمندان دلگرم کننده بوده است.

اصلانی که سال ها خالق آثار ناب هنری از گل رس بوده معتقد است هنرمندان باید حمایت شوند و در این صورت می توان حتی سبک های منحصر به فرد در سفال اردبیل تعریف کرد.

از سویی بخشی از فعالیت های جدید هنرمندان سفال، اجرای اثر بر دیوار بناها است که با اقبال عمومی مواجه بوده و به نوعی توانسته معرف فرهنگ بومی این منطقه باشد.

نمونه اجرا ها در دیوار بازارچه ها، بناهای تاریخی و خانه های مسکونی نشان می دهد سفال گری همچنان با اقبال گسترده همراه است و کافی است هنرمندان متخصص در مسیر درستی هدایت شوند.

گفتگو: ونوس بهنود

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، سفال کاری یکی از هنرهای اصیل و شاید همقدمت با تمدن های اولیه بشری است که به پاس تاریخ کهن استان اردبیل، نمونه های سفال از بناها و محوطه های تاریخی کاوش شده و بخشی نیز در موزه های این استان به نمایش درآمده است.

گفته می شود دوران صفویه شکوفایی تاریخی تولید سفال است تا جایی که کارگاه های سفال متعددی در گوشه و کنار شهر فعالییت داشته و ظروف سفالی بخش عمده از ظروف مورد استفاده خانواده ها را تشکیل می داد.

با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی سفال کاربری اصلی خود را از دست داد و مدتی کارگاه های تولیدی دچار رکود شدند تا اینکه بخش عمده ای دست از فعالیت کشیدند.

امروز اما شکل های جدیدی برای استفاده از سفال مطرح شده و از تزئینات دیواری در سطح شهر ها و خانه ها گرفته تا مجددا ظروف آشپزخانه، سفال توانسته مجددا به خانه ها راه یابد.

در این میان سرنوشت سفال حداقل در 20 سال گذشته به تعبیر یکی از مربیان با تجربه استان اردبیل چندان خوشایند نبوده و با وجود مشکلات متعدد داوم آن ستودنی و امروز نیازمند احیا است.

برخی تکنیک های سفال در اردبیل احیا شده است

زهرا اصلانی بعد از اخذ مدرک لیسانس گرافیک در سال 81 تدریس سفال در اردبیل را از مرکز فنی و حرفه ای آغاز کرده و در ادامه از سال 84 به مرکز آموزش صنایع دستی استان پیوسته است.

17 سال تلاش و استقامت این مربی که به تعبیر خود وی گاهی به دست و پنجه نرم کردن با بدسلیقگی ها و کمبود امکانات همراه می شد، موجب شده تا برخی تکنیک های سفال از جمله مشبک و طرح برجسته احیا شود.

از سویی شور و شوق آموختن در تمامی این سال ها موجب شد تا اصلانی بیش از هزار نفر سفال کار را تربیت کند که برخی به تولید کنندگان سرشناس بدل شده و برخی توانسته اند در نمایشگاه های ملی و بین المللی حضور موفق داشته باشند.

در عین حال با معرفی سبک مشبک و نقش برجسته در واقع تولیدات از جنبه بازاری به فضای هنری وارد شده و مشتریان هنردوست را به خود جلب کرده است.

سفال کار نیازمند تامین امکانات است

به گفته اصلانی با وجود تلاش های صورت گرفته کارگاه های سفال در اردبیل قادر به تولید انبوه نیستند و تعداد انگشت شمار نیز با سفارش گیری فعالیت می کنند.

این هنرمند معتقد است سفال کاری جزو رشته های هنری هزینه بر است و از جمله به چرخ کار، تجهیزات و کوره نیازمند است که موجب شده بخش عمده ای از هنرجویان بعد از سپری کردن دوره های آموزشی به رغم تمایل به تداوم تولید، قادر به ادامه کار نباشند.به اذعان این مربی شاگردان علاقه مند و مشتاق به تولید هستند.

 گاهی فرم دادن گل رس بر روی چرخ سفال به مراتب راحت تر از کنار آمدن با کمبود امکانات است و این در حالی است که اردبیل قادر به کسب جایگاه واقعی خود در سفال و  تکرار گذشته درخشانش است.

به اعتقاد اصلانی هر چند گل رس به عنوان اساسی ترین ماده اولیه تولید سفال در خود اردبیل نیز قادر به تولید است اما در وضعیت فعلی گل مورد نیاز از تهران و یا لاله جین همدان تامین می شود.

برگزاری نمایشگاه ها دلگرم کننده است

مربی مستعد سفال در اردبیل معتقد است با ارائه تسهیلات ارزان هنرمندان این رشته می توانند به تولیدات انبوه رسیده و مجددا سفال اردبیل را به جایگاه مطلوبی هدایت کنند.

او اضافه کرد: در عین حال به منظور معرفی و رونق تولید نیز برگزاری بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی می تواند موثر باشد و تا به امروز چه نمایشگاه های داخل استان و چه خارج از آن برای هنرمندان دلگرم کننده بوده است.

اصلانی که سال ها خالق آثار ناب هنری از گل رس بوده معتقد است هنرمندان باید حمایت شوند و در این صورت می توان حتی سبک های منحصر به فرد در سفال اردبیل تعریف کرد.

از سویی بخشی از فعالیت های جدید هنرمندان سفال، اجرای اثر بر دیوار بناها است که با اقبال عمومی مواجه بوده و به نوعی توانسته معرف فرهنگ بومی این منطقه باشد.

نمونه اجرا ها در دیوار بازارچه ها، بناهای تاریخی و خانه های مسکونی نشان می دهد سفال گری همچنان با اقبال گسترده همراه است و کافی است هنرمندان متخصص در مسیر درستی هدایت شوند.

گفتگو: ونوس بهنود

روابط عمومی
Date published: 12:00
10 / 10ScaleMaximum stars

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، سفال کاری یکی از هنرهای اصیل و شاید همقدمت با تمدن های اولیه بشری است که به پاس تاریخ کهن استان اردبیل، نمونه های سفال از بناها و محوطه های تاریخی کاوش شده و بخشی نیز در موزه های این استان به نمایش درآمده است.

گفته می شود دوران صفویه شکوفایی تاریخی تولید سفال است تا جایی که کارگاه های سفال متعددی در گوشه و کنار شهر فعالییت داشته و ظروف سفالی بخش عمده از ظروف مورد استفاده خانواده ها را تشکیل می داد.

با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی سفال کاربری اصلی خود را از دست داد و مدتی کارگاه های تولیدی دچار رکود شدند تا اینکه بخش عمده ای دست از فعالیت کشیدند.

امروز اما شکل های جدیدی برای استفاده از سفال مطرح شده و از تزئینات دیواری در سطح شهر ها و خانه ها گرفته تا مجددا ظروف آشپزخانه، سفال توانسته مجددا به خانه ها راه یابد.

در این میان سرنوشت سفال حداقل در 20 سال گذشته به تعبیر یکی از مربیان با تجربه استان اردبیل چندان خوشایند نبوده و با وجود مشکلات متعدد داوم آن ستودنی و امروز نیازمند احیا است.

برخی تکنیک های سفال در اردبیل احیا شده است

زهرا اصلانی بعد از اخذ مدرک لیسانس گرافیک در سال 81 تدریس سفال در اردبیل را از مرکز فنی و حرفه ای آغاز کرده و در ادامه از سال 84 به مرکز آموزش صنایع دستی استان پیوسته است.

17 سال تلاش و استقامت این مربی که به تعبیر خود وی گاهی به دست و پنجه نرم کردن با بدسلیقگی ها و کمبود امکانات همراه می شد، موجب شده تا برخی تکنیک های سفال از جمله مشبک و طرح برجسته احیا شود.

از سویی شور و شوق آموختن در تمامی این سال ها موجب شد تا اصلانی بیش از هزار نفر سفال کار را تربیت کند که برخی به تولید کنندگان سرشناس بدل شده و برخی توانسته اند در نمایشگاه های ملی و بین المللی حضور موفق داشته باشند.

در عین حال با معرفی سبک مشبک و نقش برجسته در واقع تولیدات از جنبه بازاری به فضای هنری وارد شده و مشتریان هنردوست را به خود جلب کرده است.

سفال کار نیازمند تامین امکانات است

به گفته اصلانی با وجود تلاش های صورت گرفته کارگاه های سفال در اردبیل قادر به تولید انبوه نیستند و تعداد انگشت شمار نیز با سفارش گیری فعالیت می کنند.

این هنرمند معتقد است سفال کاری جزو رشته های هنری هزینه بر است و از جمله به چرخ کار، تجهیزات و کوره نیازمند است که موجب شده بخش عمده ای از هنرجویان بعد از سپری کردن دوره های آموزشی به رغم تمایل به تداوم تولید، قادر به ادامه کار نباشند.به اذعان این مربی شاگردان علاقه مند و مشتاق به تولید هستند.

 گاهی فرم دادن گل رس بر روی چرخ سفال به مراتب راحت تر از کنار آمدن با کمبود امکانات است و این در حالی است که اردبیل قادر به کسب جایگاه واقعی خود در سفال و  تکرار گذشته درخشانش است.

به اعتقاد اصلانی هر چند گل رس به عنوان اساسی ترین ماده اولیه تولید سفال در خود اردبیل نیز قادر به تولید است اما در وضعیت فعلی گل مورد نیاز از تهران و یا لاله جین همدان تامین می شود.

برگزاری نمایشگاه ها دلگرم کننده است

مربی مستعد سفال در اردبیل معتقد است با ارائه تسهیلات ارزان هنرمندان این رشته می توانند به تولیدات انبوه رسیده و مجددا سفال اردبیل را به جایگاه مطلوبی هدایت کنند.

او اضافه کرد: در عین حال به منظور معرفی و رونق تولید نیز برگزاری بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی می تواند موثر باشد و تا به امروز چه نمایشگاه های داخل استان و چه خارج از آن برای هنرمندان دلگرم کننده بوده است.

اصلانی که سال ها خالق آثار ناب هنری از گل رس بوده معتقد است هنرمندان باید حمایت شوند و در این صورت می توان حتی سبک های منحصر به فرد در سفال اردبیل تعریف کرد.

از سویی بخشی از فعالیت های جدید هنرمندان سفال، اجرای اثر بر دیوار بناها است که با اقبال عمومی مواجه بوده و به نوعی توانسته معرف فرهنگ بومی این منطقه باشد.

نمونه اجرا ها در دیوار بازارچه ها، بناهای تاریخی و خانه های مسکونی نشان می دهد سفال گری همچنان با اقبال گسترده همراه است و کافی است هنرمندان متخصص در مسیر درستی هدایت شوند.

گفتگو: ونوس بهنود

Starts: 08-09-1397
Ends: Duration:
P.O. Box:
Ardabil,
Iran

شماره تلفن : 4533234050

فکس : 4533232986

ایمیل : mirasardabil[at]gmail.cim

آدرس : اردبیل ،بزرگراه شهدا،حدفاصل فلکه ججین وپل علی آباد ;کدپستی5613951851

©   Copy Right 2016

تمامی حقوق برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل

آخرین بروز رسانی : 1397/08/26        IPRasa